donderdag 12 maart 2009

Mooi "lente" avond

Het was gisteren zowaar een aardige lentedag. In de auto naar huis werd ik de gehele weg gefascineerd door de prachtige wolkenlucht. Mooie grote en dreigende stapelwolken met daartussen prachtige stukken blauw. Voor mij een teken om er tegen zondsondergang maar eens op uit te trekken naar de plaatselijke natuur in. Plek van bestemming de Oude Waal nabij Herwen en de Bylandt.

Naarmate de avond vorderde trok de lucht steeds meer open en verdwenen de dramatische wolken waar ik zo op gehoopt had. Maar goed....hier mag je niet om zeuren. Dat gebeurd nu eenmaal. De wolken die er nog waren, waren mooi wollig en het licht was fabelachtig mooi.

Al fotograferend kwam er iemand achter mij langs fietsen en zag ik in mijn ooghoeken iets wat leek op een statief. Een medefotograaf. Niet gek natuurlijk want van deze omstandigheden moet een natuurfotograaf het natuurlijk hebben. Zoals gewoonlijk kwamen we na onze begroeting aan de praat maar we besefte beide snel dat het licht te mooi was en de zon te snel zakte om omze tijd te vullen met een babbeltje. Het was nu time for business....

We eindigden ons gesprek ter plekke met de afspraak om elkaar na zonsondergang nog even te treffen en verder te praten over fotografie onder het genot van een kop koffie en hebben de betere helft van de avond lekker zitten keuvelen over fotografie. Het blijft me keer op keer verbazen hoe makkelijk je als hobbyfotografen onderling contact legt op een prettige manier. Al met al heb ik een plezante avond gehad ondanks dat ik op de gemaakte foto's zelf nog wel wat verbeterpuntjes zie.

Techniek:Alle foto's heb ik genomen met de Canon 5DmkII voorzien van een Canon 17-40 F/4 L op 17mm. Om meer balans te brengen tussen de belichting van de lucht en het water/land heb ik het licht van de lucht wat tegengehouden middels een gegradeerd ND-4 filter. Tevens is gebruik gemaakt van een polarisatiefilter om de witte wolken mooi af te laten tekenen tegen de blauwe lucht en om bij de laatste foto de reflectie in het water weg te draaien. Alle foto's zijn gemaakt vanaf statief met voorgeklapte spiegel en ontspannen middels een afstandsbediening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten