donderdag 5 februari 2009

Eerste praktijkervaring 5DmkII

Mijn eerste morgen op pad met de nieuwe 5D mark II…spannend. Het zou wat bewolkt weer worden deze morgen. Niet echt heel ideaal voor een uitgestrekt landschap leek me maar wel voor de bossen Daarbij is het daar over het algemeen toch wel aardig toeven bij weer met kans op neerslag en windkracht 3 tot 4 dan in en polder vind ik.

Dus in de vroegte naar het Leuvenumsebos getrokken om daar eens een kijkje te nemen naar één van de beken die in de Veluwe het regenwater afvoeren. De Leuvenumsebeek….hoe toepasselijk. Aangekomen bij het natuurgebied staat er een mooi informatiepaneel en staan de routes gemarkeerd met de bekende gekleurde palen. Het heeft net gesneeuwd en de sneeuw ligt als een verse wollen deken over het landschap. Heerlijk rustig.

De hiernaast staande foto is de daadwerkelijk de eerste natuuropname met de 5DmkII. Het zoekerbeeld…oooh om te smullen. Maar bij het indrukken van de DOF knop op het toestel om de scherpte diepte te controleren valt meteen het verschil op met een APS-C formaat sensor. Bij het zelfde diafragma is de scherptediepte op fullframe een stuk beperkter. Soms een voordeel natuurlijk, maar soms ook nadelig. Maar gelukkig heb ik met een 40D in de tas het beste van beide werelden bij me hoewel de 40D vandaag lekker ingepakt blijft tussen het foam.


Bij de beek aangekomen, op de plek waar een voormalige watermolen gestaan moet hebben, zie ik het stroompje middels een mini waterval van hoogte veranderen. Het water glijdt over een steen die wat herfstbladeren voor zich verzameld heeft. Een foto waard. Door een polarisatiefilter te gebruiken draai ik zoveel mogelijk reflecterend licht ui het water weg. Dat zorgt tevens voor een mooie verzadiging van de bladeren waardoor ze op sommige plekken van goud lijken te zijn. Ook kies ik een klein diafragma (F/22) om een zo lang mogelijke sluitertijd te krijgen waardoor het water mooi wazig wit en boterzacht aandoet.

Naast staande foto maak ik op de zelfde plek. Het polarisatiefilter zit weer op de lens om als het ware door het water heen te kijken. Het landschap is zeer contrastrijk. Het wit van de sneeuw en eentonig grijze licht steekt sterk af tegen het donker van de beek. Ook hier kies ik voor een lange sluitertijd door middel van een klein diafragma in combinatie met de lage iso van 50. Hierdoor krijgt het water net even wat meer dynamiek en trekken de belletjes die ontstaan door het kleine watervalletje mooi streeppatronen op het water.

Thuisgekomen ben ik nieuwsgierig naar de resultaten van de nieuwe camera. Het prachtige kleurweergave en diepte in de details vallen het eerst op bij het openen van de foto’s op scherm. Ja….ik geloof wel dat ik aan deze camera kan wennen. In de praktijk past hij bij mijn manier van fotograferen en overtreft mijn verwachting als het gaat om detail en gebruiksgemak. Dit is mijn camera helemaal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten