maandag 2 februari 2009

Canon 5D mark II

Het was voor mij al een lange wens om over te stappen naar full-frame. De grotere sensor heeft mijns inziens namelijk veel voordelen zoals een grotere pixel waardoor het ruis niveau daalt en een mooiere scherpte diepte en groothoek is weer daadwerkelijk groothoek. Omdat ik niet op zoek was naar een snelle camera die veel beelden per seconde kan maken zat ik al een jaar te wikken en wegen over de aanschaf van de 5D. Maar...de 5D mark II kondigde zich ook aan. Tijdens de workshop sfeerfotografie, aangeboden door foto Konijnenberg, heb ik de 5DmkII in handen gehad en het was liefde op het eerste gezicht.

Toch heb ik nog een tijdje lopen talen met aanschaffen. Heb ik wel zoveel pixels nodig? Wat heb ik aan filmpjes opnemen? Leid de toename is pixels niet tot meer ruis bij hogere iso tov de gewone 5D? De Twijfel sloeg toe en heb wat reviews en gebruikerservaringen afgewacht.

Uiteindelijk heb ik deze week de knoop doorgehakt en heb de Canon 5D mark II aangeschaft in de kit met de 24-105mm F/4 L lens. Uit diverse reviews is te lezen dat de camera verschrikkelijk goed met ruis kan omgaan. En de kwaliteit van de pixel en het beeld niet te leiden heeft gehad onder de pixeltoename. Daarbij is het een camera waar ik voorlopig goed mee vooruit kan met veel mooie en nieuwe technieken.

Natuurlijk onnodig om te melden dat ik erg blij ben met deze camera. Eindelijk fullframe. Wat zou dat brengen. Ik moet nog eea testen en uitproberen maar hieronder vast mijn eerste indrukken over deze camera


Het eerste wat opvalt mij het uitnemen van de body uit de doos is het gewicht en het uiterlijk wat in eerste instantie gelijk lijken aan die van mijn Canon 40D. Het lijkt op een weerzien met een oude vriend zal ik maar zeggen. Het tweede wat opvalt, is de plaats van de bedieningsknoppen op de achterzijde naar de linkerzijde tov de 40D. Dit was ook weer vertrouwd want zo zat het ook op mijn eerste digireflex, de 20D.

Het eerste grootste verschil tov de 40D wordt duidelijk als je door de zoeker kijk. Wat een beeld. Een stuk groter en volgens mij ook helderder dan die van de 40D. Mooi detail en lekker groot. Scherpstellen en het spotten van details wordt hierdoor een stuk aangenamer. Het tweede grote waarneembare verschil voor mij werd duidelijk na het terugzien van een opname op het LCD scherm van de camera. Het aantal pixels tov de 40D is bijna verdubbeld en dat zie je. Het beeld lijkt veel scherper, mooier, contrastrijker en detailrijker dan dat op een 40D. Het is VGA kwaliteit en dat zie je er echt vanaf.

Het derde wat mij opvalt is de neckstrap. Het rood is feller geworden en er staat met koeienletters Canon 5D mark II op. Ik hou niet van dergelijke reclame uitingen en vind het schreeuwerig en opschepperig overkomen.

Tot zover de eerste fysieke zaken die me opvallen aan deze camera. Uit de foto's van de komende tijd zullen de verdere fotografische eigenschappen van de camera zich moeten bewijzen. Maar daar heb ik goede hoop op. Zoals gewoonlijk zal het wel niet aan de camera maar aan de tekortkoming van de fotograaf liggen :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten